Tam Coc Wharf / Halong Bay on Land

Tarikh 4 Oktober 2014.


Sampai je di Tam Coc Wharf, kami menaiki sampan meredah sungai. Panas terik masa tu tau tak. Kami melalui kawasan teratai yang belum berbunga, kemudian melalui kawasan pergununan dan gua batu kapur mcm di Halong Bay. Kami masuk ke dalam gua batu kapur, dengan ketinggian (atau rendah) yg kalau kau hulurkan tangan, dah boleh capai lelangit gua. 



Amazing dia antara lain, pendayung kat sini mendayung guna kaki. Tangan guna utk pegang payung. Terbaik tak. 

Masa bersampan tu, akan ada photographer yang beriya2 ambik gambar kau. Jgn terpedaya macam aku. Nanti dah turun, dia akan paksa kau beli gambar dia. Merengek2 dia suruh beli, 5 keping kot semuanya. Aku paksa dia jual 1 je kat aku dgn harga 10K VND, kalau tak aku taknak beli. Haha akhirnya dia setuju gak.




Kemudian baru tau yang kat sini la Running Man ada buat show dulu. Hehe bangga lak dah sampai sini. Trip kami hanya sampai sini je. Bila dah balik ni, aku rasa tak berbaloi pulak bayar mahal. Ke sepatutnya ada kena pegi tempat lain? Tula masalah dia bila masalah komunikasi ni.


Rasa amazing bila tgk gua dan bukit/gunung batu kapur ni. Akan nampak paras mana kebiasaanya air naik, berdasarkan hakisan-hakisan batu. Pada aku, tak dapat ke Halong Bay pun tak apa sebab ke sini pun dah merasa cantiknya alam. Lepas tu kami lalu kawasan paya. Kemudian balik semula di tempat kami naik sampan mula2 tadi. Perjalanan adalah sejam kot.









Dah selesai berpanas, kami pun naik ke kereta semula utk kembali ke pekan. Ikut perjanjian aku dgn bos pakej ni, driver akan terus hantar ke stesen tren Hanoi. Dari situ, kami akan tunggu delivery boy hantar tiket tren kami untuk ke Lao Cai, dan seterusnya ke Sa Pa.

Tren Hanoi agak kecik tapi bersih. Ok, mungkin bersih masa kami mula2 tiba je kot. Kebetulan ada cleaner baru je bersihkan toilet, jadi aku dgn Ipah gilir2 guna toilet utk mandi. Lepas je kami selesai & org lain guna toilet tu, terus tak selera nak pakai dah.

Sementara tunggu delivery boy kami sampai, aku cuba hidupkan api guna dapur gas kecik. Malangnya aku fail bab ni. Aku taktau kenapa masa kat rumah aku cuba, ok. Bila kat sini, gas dia keluar2. Aku dah cuak bila jadi camtu. Lepastu rasa bersalah gila dgn Ipah sbb aku yg beriya nak bawak gas tu tapi tak reti guna TT__TT sudahnya kami makan belen ayam KFC pagi td, dgn nasi brahim yg mentah. Cukup la buat alas perut wuwu.

Dah mandi, dah makan, tapi delivery boy tak sampai2 jugak lagi. Last2 aku sms. Guna roaming. Nasib baik lepas gak sms nya. Tak lama lepas tu baru la nampak ada orang duk mencari2, then aku pun melambai2 kat dia. Katanya dia dah lama tunggu depan entrance tp tak nampak aku. Derr.. kau cari la kat dalam pulak tsk tsk. Sebenarnya tix ni kami beli online. Sebab kami nak cop tix pukul 9.50 pm, takut habis kalau main redah je. Mahal la sikit bayar tapi aku rasa berbaloi, kalau tak plan blh lari.



Anyway, dia pun tunjukkan kami mana satu tren kami. Angkat beg, masuk tren, duduk, dan tunggu tren jalan. To be honest, aku agak teruja nak rasa tren tempat orang. Tren dia ni not bad. Seat pun ok. Tapi biasa la tidur duduk, mana nak selesa. Aku takleh bayangkan yg duduk hard seat tu, memang tabah la nak berjam2 duduk dan tidur kan.








Malamnya, Ipah ada caj fon guna universal adapter dia. Sebelum tidur, dia ambik fon tapi tinggalkan adapter di plug. Bila bangun Subuh besoknya, adapter dgn wayar charger dah hilang. Siot betul. Memang sedih la Ipah kan bila hilang adapter tu. Kalau aku la, memang tak halal org yg curi tu.


No comments:

Featured post

Thailand : Misi Mengejar Matahari (Satu)

Assalamualaikum & salam sejahtera. Alhamdulillah penutup 2016 dapat jugak layan trip bunga matahari! Kalau ikutkan dah lama plan ke si...