Bali & Tranjava : Sehari di Bali

5.2.2015/ Khamis

Pagi ni dah janji dengan Itha untuk jumpa jam 8.30 pagi. So pagi tu aku breakfast ala kadar. Malam semalam ada beli roti dengan telur dekat Alpha Maret so pagi tu aku buat breakfast sandwich telur. Siap bawak bekal lagi kot-kot lapar dalam perjalanan (skema kan).

Itha sampai je, aku terus bertanya apa plan kami pagi ni. Itha cadangkan kami pegi ke Tanah Lot dulu pagi ni. Aku ok je. Ingatkan dekat, rupanya jauhhhh. Memang tertidur tidur aku atas motor tu.

Sepanjang perjalanan tu memang mata dijamu dengan pemandangan yang cantik-cantik. Ni yang best naik motor, sebab view lebih 3D berbanding daripada naik kereta. Panas dia pulak 4D weh, sun burn terus tangan aku wahahah (serius. ambik masa sebulan lebih untuk sunburn aku hilang).

Kami takde stop kat mana-mana sebab nak kejarkan masa. Itha dia ada sembahyang dia tiap petang mula jam 5, so by 4.30 dia dah kena hantar aku balik. So plan kami harini kami akan ke Tanah Lot, Pantai Pandawa dan Uluwatu. Tapi on the way tu aku dijamu mata dengan pemandangan dari Ubud.

Contoh pemandangan di Ubud:-

cantik dia lebih kurang macam ni la. tapi aku takde pulak mintak behenti semata-mata nak amek gambar.

So first stop, Tanah Lot.

Apa yang ada kat Tanah Lot ni?
Ada temple/ Pura yang dibina atas batu. Waktu air naik, temple ni akan tenggelam. Waktu air surut, ternampaklah temple ni dan orang Bali boleh masuk ke dalam temple tu sebenarnya.

An excessively popular day trip, Pura Tanah Lot is the most visited and photographed temple in Bali, especially at sunset when crowds and traffic overwhelm the site. However, it has all the authenticity of a stage set – even the tower of rock that the temple sits upon is an artful reconstruction (the entire structure was crumbling) and over one-third of the rock is artificial.
For the Balinese, Pura Tanah Lot is one of the most important and venerated sea temples. Like Pura Luhur Ulu Watu, at the tip of the southern Bukit Peninsula, and Pura Rambut Siwi to the west, it is closely associated with the Majapahit priest Nirartha. It’s said that each of the sea temples was intended to be within sight of the next, so they formed a chain along Bali’s southwestern coast – from Pura Tanah Lot you can usually see the clifftop site of Pura Ulu Watu far to the south, and the long sweep of sea shore west to Perancak, near Negara.
You can walk over to the temple itself at low tide, but non-Balinese people are not allowed to enter. (Read more: http://www.lonelyplanet.com/southeast-asia/indonesia/bali-lombok/west-bali/pura-tanah-lot/sights/religious/pura-tanah-lot#ixzz3hBCyaM7s)

View dekat Tanah Lot ni memang cantik, mesmerizing. Kalau tak sebab nak kejarkan masa dan tak tahan panas, mesti aku melepak kat sini lagi lama sambil layan sandwich aku.

On the way keluar tu aku sempat singgah beli topi sebab tak tahan panas. Mahalnya la hai rege kat sini! aku tak ingat berapa tapi yang ingat, mahal. dahtu dorang jenis tak kisah kalau kita acah-acah nak blah. sudahnya beli jela kan.

Second stop, Pandawa Beach/ Pantai Pandawa.

Aku tak plan pun nak ke sini (aku ada bagitau Itha tempat yang aku nak pegi dan kalau possible untuk dia arrange kan ke tempat tu semua) sebab aku taktau pun kewujudan tempat ni.

Tempat ni macam ceruk-ceruk sikit, dan jalannya nampak baru. Itha bagitau aku, tempat ni memang baru je bukak kat public. Dulu tempat ni tersembunyi. Kalau orang Bali, diorang nak buang abu mayat, dorang akan cari pantai reclusive dari public dan buang abu mayat kat situ. Kira bajet laut situ lebih suci dan tak tercemar dek manusia la. Pantai Pandawa adalah salah satu 'pantai suci'. tapi taktau kenapa, tak lama lepas tu tempat ni dibukak pulak untuk public. since tempat ni baru bukak, so orang pun tak berapa ramai dan fasiliti pun tak berapa nak ada.

Bila turun bukit bukau nak ke pantai ni, mata aku dah ternampak kebiruan pantai lalu berkicaulah mulut aku memuji cantiknya, cantiknya. sampai si Itha tak larat nak dengar bahahaha. cantik sangat sampai hati rasa senang. Oh ye, kan aku cakap aku rasa lonely dan rasa tak seronok nak jalan sorang kan. Memang masa mula nak jalan awal pagi tadi aku rasa tak best. Tapi bila sampai kat pantai ni memang aku rasa syukur sangat dapat bejalan. hahah. memang tak tergambar dek perkataan rasa terpesona tengok pantai biru ni.

dengan Itha. tu topi mahal beli kat Tanah Lot. lepastu naik ke Ijen, topi terbang cis!

Kat sini aku lepak lama jugak. Sebab nak lunch terus. Aku order nasi goreng, air kelapa dengan pisang cheese. Ingatkan si Itha nak join sama, sekali tu aku sorang-sorang je makan. Dah tu servis lembab ya ampun. Sampai mata pun sempat rasa layu (sebab panas) (sebab angin pantai) menunggu makanan sampai.

Best feeling ever masa melepak kat sini :)

Third stop, Uluwatu.

Mengikut cerita daripada Itha (aku ingat-ingat lupa), ada sorang ketua pendeta Hindu di Bali yang menyampaikan ajaran-ajaran Hindu dan akhirnya dia mengabdikan diri di Pura Uluwatu. Lepastu dia hilang tanpa dikesan. Uluwatu ni terletak di hujung barat Bali.

Ingatkan Tanah Lot & Pandawa Beach dah cukup cantik kan? Sini pun cantik jugak wei. Terpegun aku.

Kat sini memang banyak monyet. Kena hati-hati barang-barang la.

Kalau naik ke tebing, memang panas terik tapi view tepi tebing cantik. nampak birunya laut. kalau turun ke bawah ke dataran pulak, redup seredup redupnya. kalaulah boleh baring tidur kat sini, memang sedap. aman je. (nampak tak berapa kali aku rasa mengantuk je sepanjang berjalan)

Dekat Uluwatu tu korang boleh stay untuk layan sunset dan tarian kecak. tapi since aku cakap tadi Itha nak balik sembahyang, dan since rege pun mahal, aku tak kesah untuk let go je nak melayan tarian kecak tu.

Oh, sepanjang nak masuk tempat-tempat wisata tu, Itha pesan kat aku diam-diam je jangan bersuara ke apa. sebab dia akan kata aku ni sedara dia, so takde la kena bayar entrance mahal-mahal. part yang tu memang aku agak terhutang budi dengan dia. sebab bukan semua tourist guide akan gunakan alasan ni & bantu kita.

Sepanjang hari ni aku rasa happy sebab memang betul apa yg orang cakap, Bali sangat cantik. cuma panas lah. patut lah ada yang repeat berkali-kali datang ke Bali ni, explore habis-habisan. Aku rasa sayang pulak nak tinggalkan Bali ni, tapi takleh nak buat apa sebab aku kena balik cepat-cepat (nak pujuk mak aku hewhew).

Masa ni baru terasa mata aku terbukak - makin banyak berjalan, makin banyak tempat yang baru diketahui dan nak explore. Rasa amazed aku ni berlanjutan sampai ke Tanah Jawa. Betul la orang kata.. makin banyak tempat kita pegi, makin kita rasa kerdilnya kita, makin banyak lagi tempat yang kita rasa nak pegi.

Besok masuk Tanah Jawa pulak.